Consultancy Services in IT

Matěj (2,5 roku praxe)

- jsem "problem solver" - přináším klientům prověřené know-how z jiných zakázek z celého světa a pak jim ho upravuji na míru
- přináším nezaujatý pohled, skládám mozaiku zdánlivě nesouvisejících informací a dělám z nich dobrou inventuru vedoucí k efektivnímu řešení

Nejvíce mě z mojí práce baví 1 - různorodost
2 - možnost využívat kritické myšlení
3 - denní interakce, komunikace s klientem

Moc mě z mých pracovních činností nebaví 1 - množství korporátní (standardní) byrokracie
2 - řízení se velkým množstvím pravidel, u kterých často nevím, k čemu slouží

Popis Pozice

Můj typický pracovní den

- součástí mojí práce jsou vždy meetingy a odpovídání na emaily
- téměř každý den řešíme nějakou analytickou práci (definujeme problém) a následně navrhujeme řešení situace
- každý den se dost liší podle typu zakázky a fáze projektu, stereotyp v této práci neexistuje

Můj typický pracovní týden

- i týdenní rytmus práce ovlivňuje typ zakázky a fáze projektu
- některé dny trávím celé analytikou, jiné třeba jen počítáním business case pro novou službu (co by stálo řešení A oproti řešení B)
- jindy celé dny tvořím prezentace př. o průběhu, výsledcích projektu pro mangement a někdy je to jen o konzultaci s IT architekty technické parametry nového řešení

Samostatnost vs. týmovost mojí práce

Rozdíl úrovně juniora/seniora

Junior

- většinou dostane část úkolu, s přesně definovaným očekávaným výsledkem
- čeká se, že je schopný rychle zpracovávat velké množství informací
- a z nich dělat logické závěry na základě kritického myšlení
- nemá zodpovědnost za komplexní projekty, ale za dílčí úkoly
- tato pozice může být teoreticky do vstup do IT - u nás se jmenuje analytik

Průměrný posun z juniora na seniora - 2-3 roky

Senior

- má úkoly definované více jako širší komplexní cíle
- musí čerpat ze své praxe, aby si sám / s klientem definoval kroky, které povedou k dosažení
- očekává se, že u klienta vidí možnost návazných zakázekv - umí vést samostatně celé projekty vč. veškerých administrativních úkonů

Budoucnost

Budoucnost mojí pozice za 3-5 let

- zvláště ve velkých firmách a v rámci velkých komplexních IT projektů bude role konzultanta a jeho externí názor vždy potřeba

Doporučené vzdělávání pro budoucnost - bude nutné sledovat vývoj trhu a tech trendy více do šířky př. chápat, co znamená zapojení machine learning / AI do stávajících systémů, co musí ta firma udělat např. ve správě svých dat, ...

Jak získat pozici

Ideální člověk na mojí pozici je

1 - schopný analyzovat komplexní složitá témata / projekty
2 - důsledný
3 - má otevřenou mysl & kritické myšlení

Hard skills 1 - Microsoft Office kancelářský balík
2 - řízení projektů "end-to-end" a praxe s jeho "life cycle" je výhodou
3 - široký přehled v technologiích a IT trendech (alespoň základy)

Soft skills 1 - komunikace
2 - vizualizace koplexních témat
3 - problem solving tj. schopnost navrhovat řešení

Moji práci mi pomohlo získat

Během přípravy na pohovor - junioři se u nás nabírají přes AC, na které je dobré si připravit nejen dohledání informací, co firma dělá, ale také si dohledat otázky, které jsou typické u náboru do konzultačních firem
- zbytek času se sledují soft skills - na což se připravit nelze
- podle vlastní zkušenosti také doporučuji vyzkoušet si na netu různé analytické / IQ testy, kterou jsou také často součástí

Během pohovoru - já osobně byl v klidu právě díky přípravě předem, to pomáhá
- také mi pomohla moje otevřenost, komunikatovnost a motivace se učit a pracovat

Z jiných oborů je na mojí pozici využitelné

Z jakého oboru: - psychologie
- ekonomie a účetnictví
- SW vývoj
- celkově téměř z jakéhokoliv dalšího oboru

Jaká dovednost/znalost: - komunikační dovednosti
- soft skills celkově

Doporučení těm, kdo mají o tuto pozici zájem

- mějte profesní vizi a dlouhodobé cíle - je důležité vidět smysl práce z dlouhodobé perspektivy
- nebojte se, ale buďte i ochotni se přizpůsobit a buďte trpěliví, s realistickými očekáváními - u některých projektů nejsou vidět výsledky hned

Studujte, učte se: - angličtinu
- matematiku - používat logiku a počítat budeme celý život

Zkoušejte v praxi: - získejte praxi ve start-upu, kde má člověk přímou zodpovědnost za své výsledky
- získejte praxi v obchodě, kde se naučíte komunikovat a strukturovat svoje myšlenky

Každá infografika tě provede tím, jak daný člověk svojí práci vidí, co na ní má rád více, co méně, jak vypadá jeho pracovní den/týden, jak a s jakými jinými experty spolupracuje, jaký je rozdíl na dané pozici mezi člověkem juniorním a seniorním, a jaký by mohl být odhadovaný vývoj této profese v budoucnu.

V druhé části infografiky zároveň najdeš doporučení, jak takovou pozici získat a v čem se vzdělávat.

Pro lepší pochopení celého kontextu doporučujeme u každé pozice poslechnutí také video rozhovorů - IT profíky za vás a pro vás vyzpovídala gymnazistka Anička Turnerová.

PDF verzi infografiky doporučujeme stáhnout a/nebo vytisknout.

A jeden důležitý tip na závěr: může se stát, že jiný člověk by popsal stejnou pozici trošku jinak. To je na trhu práce normální - každý z nás vnímá stejnou práci odlišně. Jednak podle typu firmy, kde pozici vykonává, dále podle své povahy, podle délky praxe, podle původního vzdělání atp. Proto měj, prosím, na paměti, že zde neprezentujeme 100% zobecnitelná data z velkého výzkumu. Jde o osobně profesní výpovědi.

Pokud tě nějaká pozice zaujme, dohledej si další informace, setkej se s dalšími lidmi na podobné pozici a poslechni si jejich názor na danou práci. Po zhlédnutí videí budeš mít dobrý odrazový můstek, co hledat, na co se ptát.

Uč se, zkoušej, rozšiřuj si obzory, studuj s námi na různá témata na různých úrovních náročnosti nebo studuj i online z domu.

Máš už pár kurzů za sebou? A jsi připraven/a na profesní změnu? Zkontaktuj se s naším kariérním týmem můžeš přijít na naše kariérní workshopy, kde si vylepšíš své CV, LinkedIn, osobní značku, na netradiční Job Fairy, a workshopy, kde trénujeme pohovory nanečisto nebo se můžeš osobně setkat a vše konzultovat s našimi kariérními kouči a poradci.