Technical Support

Petra (1,5 roku praxe)

- starám se o to, aby mně svěřená část SW funguvala jak má
- to zahrnuje také určitou "detektivní práci" = nápravu chyb, proč něco nefunguje

Nejvíce mě z mojí práce baví 1 - najití příčiny a vyřešení technického problému
2 - spokojenost uživatelů, když vyřeším jejich problém

Moc mě z mých pracovních činností nebaví 1 - dlouhé schůzky s malým přínosem
2 - když se řešení jednoho požadavku změní v ping-pong

Popis Pozice

Můj typický pracovní den

- začínám kontrolou emailů a řeším, kdy je třeba něco ověřit, vyzkoušet, vysvětlit
- po té se kontroluji, zda se v noci zpracovala data tak, jak měla
- dále řešíme změnové požadavky a požadavky na vývoj nových funkcionalit
- řešení požadavků je o analýze (hledání chyb v kódu, či v SQL databázi), návrhu řešení, otestování a o finálním nasazení

Můj typický pracovní týden

- v týdnu se také účastníme některých porad a schůzek, kde se řeší aktuální i plánované akce týkající se námi spravovaného systému i celé firmy (př. dopady nových legislativních opatření, které bude třeba dodržovat, ...)
- dokončují se opravy
- většinou na měsíční bázi se ještě generují data k pravidelným reportům či jiným výstupům (nejčastějí pro další oddělení firmy)

Samostatnost vs. týmovost mojí práce

Rozdíl úrovně juniora/seniora

Junior

- nečeká se, že zná systém klienta, ale to, že se s ním rychle seznámí
- nepotřebuje mít komplexní přehled
- tato pozice se dá považovat za jednu z entry pozic do IT bez nutnosti hlubšího vhledu do oboru

Průměrný posun z juniora na seniora - 1-2 roky

Senior

- má celkový přehled o systému klienta
- chápe souvislosti a dopady prováděných úprav
- má být schopen přijít s odpovídajícím řešením v kratším čase než junior
- musí vědět, co je třeba k řešení zajistit
- ideálně má umět také stávající řešení optimalizovat

Budoucnost

Budoucnost mojí pozice za 3-5 let

- pozici by mohla ovlivnit ještě více automatizace, která by mohla pokrýt část rutinní práce a přispět k rychlejšímu řešení vzniklých problémů

Doporučené vzdělávání pro budoucnost - seznamovat se př. s novými tech trendy v oblasti správy databází

Jak získat pozici

Ideální člověk na mojí pozici je

1 - zodpovědný a pečlivý
2 - ochotný a vstřícný
3 - časově flexibilní (zásahy jsou často mimo běžnou pracovní dobu)

Hard skills 1 - office nástroje: především Excel (alespoň základní vzorce)
2 - základy SQL (příkazy pro vyhledávání v databázi) jsou výhodou
3 - práce s daty v různých formátech (XML, ...)

Soft skills 1 - analytické myšlení (chuť se ptát "proč")
2 - time management (plánování času i priorit)
3 - spolupráce a komunikace v týmu i napříč firmou

Moji práci mi pomohlo získat

Během přípravy na pohovor - zopakování si základů SQL (základní příkazy)
- trénování analytického myšlení pomocí takového typu úloh na netu

Během pohovoru - představila jsem všechny relevantní business zkušenosti z minulosti vč. studentských projektů (konkrétně jsem na tom představila praxi s business analýzou, i když to byla zkušenost menší)
- doptat se na podobu procesů, které budou tu práci ovlivňovat

Z jiných oborů je na mojí pozici využitelné

Z jakého oboru: - jakýkoliv obor, ve kterém váš klient (firma) podniká
- př. pro kódování aplikace pro banku je dobré znát fungování bank

Jaká dovednost/znalost: - znalost fungování businessu (produkt, procesy) klienta (firmy)

Doporučení těm, kdo mají o tuto pozici zájem

- dejte si dohromady všechny praktické zkušenosti
- před přijímacím řízením si zopakujte i základní technickou teorii

Studujte, učte se: - základy SQL
- fungování helpdesku v dané firmě
- aplikacemi, se kterými se na helpdesku pracuje, a jak fungují
- obor, kde helpdesk bude (hlavní činnost + produkt + používané technologie)

Zkoušejte v praxi: - zkoušejte si opravit vlastní SW podle oficiálních návodů vydavatele (př. po nedokončené aktualizaci operačního systému si sami dohledejte příčiny problému, odstraňte je)
- zapojte se do studentských či realizujte vlastní projekty

Každá infografika tě provede tím, jak daný člověk svojí práci vidí, co na ní má rád více, co méně, jak vypadá jeho pracovní den/týden, jak a s jakými jinými experty spolupracuje, jaký je rozdíl na dané pozici mezi člověkem juniorním a seniorním, a jaký by mohl být odhadovaný vývoj této profese v budoucnu.

V druhé části infografiky zároveň najdeš doporučení, jak takovou pozici získat a v čem se vzdělávat.

Pro lepší pochopení celého kontextu doporučujeme u každé pozice poslechnutí také video rozhovorů - IT profíky za vás a pro vás vyzpovídala gymnazistka Anička Turnerová.

PDF verzi infografiky doporučujeme stáhnout a/nebo vytisknout.

A jeden důležitý tip na závěr: může se stát, že jiný člověk by popsal stejnou pozici trošku jinak. To je na trhu práce normální - každý z nás vnímá stejnou práci odlišně. Jednak podle typu firmy, kde pozici vykonává, dále podle své povahy, podle délky praxe, podle původního vzdělání atp. Proto měj, prosím, na paměti, že zde neprezentujeme 100% zobecnitelná data z velkého výzkumu. Jde o osobně profesní výpovědi.

Pokud tě nějaká pozice zaujme, dohledej si další informace, setkej se s dalšími lidmi na podobné pozici a poslechni si jejich názor na danou práci. Po zhlédnutí videí budeš mít dobrý odrazový můstek, co hledat, na co se ptát.

Uč se, zkoušej, rozšiřuj si obzory, studuj s námi na různá témata na různých úrovních náročnosti nebo studuj i online z domu.

Máš už pár kurzů za sebou? A jsi připraven/a na profesní změnu? Zkontaktuj se s naším kariérním týmem můžeš přijít na naše kariérní workshopy, kde si vylepšíš své CV, LinkedIn, osobní značku, na netradiční Job Fairy, a workshopy, kde trénujeme pohovory nanečisto nebo se můžeš osobně setkat a vše konzultovat s našimi kariérními kouči a poradci.